perjantai 27. elokuuta 2010

Veronpalautus

Pari viikkoa sitten menin läheiselle Indooroopillyn ostarille. Siellä on keskellä ostaria pieni koppero, jonka kyljessä lukee "Tax returns $99". Puhuin siellä erittäin ystävällisen Aasialaisen miehen kanssa, jolle selitin tilanteeni. Eli olen Australiassa WH-viisumilla, mutta olen asunut samassa paikassa kauan aikaa, enkä ole reissannut ympäriinsä tavallisen WH-viisumilaisen tavoin. Tuo WH-viisumin verotus on hankala asia, sillä siitä on niin paljon ristiriitaista tietoa. WH-viisumilaisen kun kuuluu aina maksaa veroa 29 %, sillä hän on "non-resident for tax purposes". Mutta toisaalta kaikki jotka ovat asuneet Australiassa yli puoli vuotta ovat "resident for tax purposes"... No, heti ensiksi mies kysyi minulta, että suunnittelenko Australiaan jäämistä, ja kun vastasin myöntävästi, hän sanoi että sitten olen "resident for tax purposes". Sitten hän kysyi minulta kaikenlaisia muita kysymyksiä ja kertoi minulle lopulta loistavat uutiset. Koska olen ansainnut viime vuonna niin vähän, saan kaikki veroni takaisin. Täällä saa tienata $15 000 vuodessa verottomasti. No, nyt oli kuin olikin ilmestynyt summa kokonaisuudessaan tililleni. Oi tätä onnen päivää!!! :D

3 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Olipa mukava pläjäys!

Olet muuten uusinut blogisi ulkonäön - hieno - ja tosi hieno kuva joen varresta! EST

Anonyymi kirjoitti...

Moikka!
Oon ite lähössä nyt ausseihin syksyllä ja mua mietityttää jo nyt toi vero juttu. Oon menossa Perthiin ja oon sielä ainakin sen 6kk tarkotuksena tehdä töitä ja asua siis samassa paikassa. Kävisköhän mulle toi sama verotus kun sulle et saisinkin ne sit takaisin? Olitko sä samassa paikassa töissä yli 3kk vai noudatitko siinä sitä sääntöä, että samalla työnantajalla korkeintaan 3kk?

Ammi kirjoitti...

Hei, tuo WH-viisumilaisten verotus on aika kinkkinen juttu, en lopultakaan oikein saanut selvaa, etta miten se toimii. Ymmartaakseni WH-viisumilaisten on pakko maksaa tuo 29 % veroa, eika sita saa takaisin. Mina sain veronpalautuksen siksi, etta olin hakenut residencya ja olin taten "resident for tax purposes". Tuona vuonna minulla oli ollut vain kaksi 2 kk mittaista tyopestia. Ristiriitaista tietoa veronpalautuksista on netti taynna, mutta luotettavimmat tiedot saa varmasti Australian Taxation Officelta.